Turespaña: profil polskiego turysty w Hiszpanii

W 2022 roku 14,3 mln obywateli polskich obyło podróże zagraniczne. 1,5 mln z nich odwiedziło Hiszpanię (wzrost o 88% w porównaniu z 2021 r.). 66,3% z nich podróżowało między kwietniem, a wrześniem 2022 r., informuje Turespaña w swoim najnowszym raporcie.

Wydatki polskiego turysty w Hiszpanii

W 2022 roku wydatki poniesione przez polskiego turystę wzrosły nieznacznie, o 30 EUR (w porównaniu do 2022 roku). Jednak wzrost wolumenu podróży (+88,4%) spowodował, że cały rynek polski w Hiszpanii wygenerował 93% więcej przychodu niż rok wcześniej.

Turespaña, Hiszpanii
Turepsaña

Wydatki z podziałem na regiony

To na Wyspach Kanaryjskich rynek polski wygenerował największe przychody (32,2% całości wydatków). Mimo iż kwota ta wciąż jednak nie przekracza wydatków z 2019 roku. Do ówczesnego wyniku wciąż brakuje 10%. Polacy podróżujący na Wyspy Kanaryjskie jako główny motyw swoich podróży podają wypoczynek na plaży oraz chęć uprawiania sportów wodnych.

Katalonia i Andaluzja to kolejne popularne destynacje dla rynku polskiego. Udział wynosi odpowiednio 16% i 14%. Mimo udanego 2022 roku, w Andaluzji Polacy zostawili jedynie 49% kwoty, którą wydali w 2019 r. Wydatki poniesione przez rynek polski na Balearach i w Regionie Walencji okazały się być rekordowe i przekroczyły wartości z do tej pory najlepszego dla hiszpańskiej turystyki roku 2019.

Wydatki poniesione przez rynek polski na Balearach i w Regionie Walencji okazały się być rekordowe i przekroczyły wartości z do tej pory najlepszego dla hiszpańskiej turystyki roku 2019.

Hiszpanii

Profil polskiego turysty w Hiszpanii

Turyści podróżujący indywidualne stanowili 64,5% wszystkich turystów. 43,2% z nich rezerwowało swoje usługi (zakup biletu, rezerwacja hotelu itp.) online za pomocą platform lub bezpośrednio na stronach internetowych usługodawców. Z roku na rok, liczba turystów indywidualnych rośnie (o ok. 5 punktów procentowych). Turyści podróżujący z biurami podróży (tzw. pakiety turystyczne) stanowili 35,5% całej liczby turystów w Hiszpanii (w 2012 roku było to 48,4%). Więcej o rosnącym znaczeniu pakietów turystycznych pisaliśmy tutaj.

Głównym motywem podróży do Hiszpanii jest oczywiście odpoczynek na plaży, tak zadeklarowało 37,9% ankietowanych przez Egatur turystów. Największą grupę stanowiły osoby podróżujące ze swoimi partnerami (34%) oraz rodziny z dziećmi (29%).

Turespaña

Turespaña zwraca uwagę, że rynek polski ma bardzo duży potencjał do rozwijania aktywności poza „sol y playa”, szczególnie dotyczy to turystyki kulturalnej – wizyty w miastach, zwiedzania muzeów i zabytków. Poza tymi, najbardziej oczywistymi aktywnościami, w raporcie wymieniono również duże zainteresowanie ze strony rynku polskiego: uprawianiem sportów wodnych (nurkowanie, kitesurfing), uprawianiem sportów zimowych, golfem, turystyką religijną, turystyką aktywną (piesze wycieczki, wycieczki rowerowe). Inny ciekawy motyw to „edukacja”, warto w tym miejscu zaznaczyć, że liczba uczniów w ciągu ostatnich 7 lat wzrosła o 130%.

Hiszpanii

Prawie dwie trzecie turystów stanowiły osoby w wieku 25-44 lat (68%), ponad połowa z nich zajmuje stanowiska kierownicze średniego szczebla (55%). Średni czas trwania podróży do Hiszpanii w 2022 roku to 7,3 dnia. Najczęściej wybieranym obiektem był hotel czterogwiazdkowy z wyżywieniem all inclusive (animacje hotelowe i rozrywka dla dzieci, to najczęściej wybierane udogodnienia). Co ciekawe, z roku na rok obserwuje się wydłużenie sezonu turystycznego. Liczba turystów w czerwcu i wrześniu jest bardzo podobna, z kolei październik przewyższa liczbą turystów maj.

Katalonia

Aż 36% ankietowanych osób odwiedziło Hiszpanię po raz pierwszy. 2 razy było prawie 16%, 3 razy prawie 9%, 4 razy 7,7%, 5 razy – 9,3%, 10 razy i więcej 15,1%.

Najważniejsze lotniska dla polskiego turysty

W 2022 roku, jedna trzecia turystów z Polski latała do Barcelony, prawie połowa mniej do Alicante, a co dziesiąty do Madrytu. Najważniejszym polskim lotniskiem pozostaje Warszawa, następnie Kraków i Katowice, potem lokalne: Gdańsk, Wrocław, Poznań.

Barcelona

Wnioski z raportu

Turespaña przewiduje wzrost znaczenia turystów z polski dla gospodarki Hiszpanii. W Polsce, jako piątym pod względem liczby ludności kraju UE wciąż stosunkowo mało osób podróżuje zagranice (37,7%). Zważywszy na dobre wskaźniki ekonomiczne oraz niskie bezrobocie spodziewany jest wzrost liczby turystów w ogóle. Część z nich chce przejąć Hiszpania, która w 2022 roku miała udział 8,3% w rynku czarterowym w Polsce (414 700 pasażerów) i 6,4% w rynku lotniczym ogółem (2 430 924 miejsc). Turespaña zwraca również uwagę na konkurencję ze strony Włoch, bowiem to, z tego kraju w 2022 roku uruchomionych zostało więcej połączeń (o 7,5%). W 2023 roku połączeń takich było 245 tygodniowo, w porównaniu do 143 połączeń do Hiszpanii.

Więcej o trendach w hiszpańskiej turystyce możesz przeczytać tutaj