10 kluczowych trendów dla turystki iberyjskiej i włoskiej na rok 2024

2024

Wg danych Urzędu Lotnictwa Cywilnego podróże Polaków na Półwysep Iberyjski i do Włoch stanowią prawie 16% wszystkich podróży lotniczych z Polski. Warto zatem przybliżyć prognozy dla tego regionu na rok 2024. Ich wpływ zdecydowanie będzie oddziaływał na trendy turystyczne w Polsce. Ich analizy podjął się portal Preferente.

Rekordowa liczba rezerwacji hotelowych

Pomimo wysokich cen i niepewnej sytuacji w regionie Bliskiego Wschodu, sprzedaż wycieczek na Półwysep Iberyjski odnotowuje rekordowe wyniki. Na liczbę rezerwacji nie ma wpływu inflacja, wysokie stóp procentowe, a także zapowiadany wzrost podatków. Wg danych regionalnych organizacji turystycznych i stowarzyszeń hotelarzy, przewidywany wzrost przyjazdów do Hiszpanii w 2024 roku w celach turystycznych oscyluje wokół 17- 22%. Więcej o prognozach hotelarzy przeczytasz tutaj

Zmiany w Iberii i przejęcie Air Europa

Linie lotnicze Iberia, należące do grupy IAG, planują ogłosić nazwisko swojego nowego prezesa po okresie tymczasowego zarządzania przez Fernanda Candeli, a także sfinalizować przejęcie Air Europa. Proces jest wstrzymany przez oczekiwanie na zgodę z Brukseli. Kolejnym krokiem będzie wprowadzenie na rynek Airbusa A321XLR.

Wpływ suszy na turystykę

Niskie poziomy wody w zbiornikach, szczególnie w Katalonii i Andaluzji, ale także w rejonie Algarve wskazują, że zarządzanie zasobami wodnymi stanie się kluczowym problemem sezonu. Jest to ważne, szczególnie w kontekście basenów hotelowych na wybrzeżach. O tym problemie szerzej pisaliśmy tutaj

Nowy właściciel Hotelbeds

Największy na świecie bedbank oczekuje na zakończenie zmiany akcjonariatu w 2024 roku. Jako faworyt do przejęcia firmy pojawia się inny fundusz finansowy, który miałby zastąpić Cinven i CCPIB, choć w procesie wymieniane są również OTA takie jak Booking.

Debiut Volotei na giełdzie

Linie lotnicze Volotea, kierowane przez Carlosa Muñoza, planują swoje wejście na giełdę w tym roku po kilku latach prób i konsolidacji swojego niszowego modelu skupionego na regionalnych połączeniach między miastami.

Ograniczenia dla Airbnb i rejsów wycieczkowych

Airbnb i rejsy wycieczkowe, oskarżane są o przyczynianie się do przeludnienia i zbyt dużej saturacji turystycznej w stosunku do liczby mieszkańców. Bezpośrednio przekłada się to na podnoszenie cen w miastach, zarówno w zakresie cen nieruchomości, jak i cen usług. Wiele wskazuje na to, że w 2024 będzie rokiem wprowadzania kolejnych limitów. Już dziś działalność Airbnb (jako wynajem krótkoterminowy) zabroniona jest w Madrycie, Barcelonie, Walencji i Palma de Mallorca. W Rzymie, Mediolanie, Florencji i Wenecji wprowadzono bardzo ścisłe regulacje, wpływające de facto bardzo mocno na dostępność ofert wynajmu krótkoterminowego. W Lizbonie i Porto od lat istnieją ograniczenia w liczbie wydawanych licencji na wynajem. Rejsy wycieczkowe są objęte największymi restrykcjami oczywiście w Wenecji. Jednak to tylko kwestia czasu, aż limity zaczną obowiązywać także w Barcelonie czy Palma de Mallorca. Jedynie Portugalia pozostaje krajem, gdzie wpływy z tego typu turystyki przewyższają szkody.

Sprzedaż Alpitour

Włoski gigant turystyczny jest na etapie finalizowania procesu sprzedaży. Zainteresowanymi stronami takimi jak Certares czy Tui, które mogłyby włączyć grupę do większej struktury zwiększając synergię. Więcej o sprzedaży Alpitour pisaliśmy tutaj

Więcej luksusowych hoteli

Marki takie jak Four Seasons, Mandarin czy Fairmont planują otwarcie luksusowych hoteli w Hiszpanii w 2024 roku. Równocześnie oczekuje się ożywienia w transakcjach hotelowych w miarę spadku stóp procentowych. W samych tylko Włoszech, liczba obiektów pięciogwiazdkowych w ciągu najbliższych 2 lat wzrośnie o 30 nowych obiektów. O popularności turystyki luksusowej we Włoszech pisaliśmy tutaj

Plan giełdowy OKmobility

Firma Otmana Ktiriego, rozpoznawalna na rynku wynajmu samochodów, planuje w tym roku debiut giełdowy. Decyzję tę motywuje kilkuletni znaczący wzrost firmy oraz inwestycje w sektor hotelowy.

TAP szuka nabywcy

TAP Air Portugal, główne linie lotnicze Portugalii, szykują się do prywatyzacji pod kierownictwem nowo mianowanego CEO Luisa Rodriguesa, wcześniej dyrektora linii SATA. Proces prywatyzacji, który ma rozpocząć się wkrótce, jest kluczowy dla przyszłości TAP. Rodrigues stoi przed wyzwaniem przekonania inwestorów o stabilności firmy po trudnym okresie pandemii. Wśród zainteresowanych nabywców wymieniani są potentaci lotniczy, tacy jak Lufthansa, Air France-KLM, oraz International Airlines Group. Prywatyzacja TAP będzie miała wpływ na europejski rynek lotniczy, ze względu na atrakcyjność geograficzną i połączenia z ważnymi rynkami np. Brazylią.

Naszym zdaniem: Do listy trendów turystycznych w tym regionie zdecydowanie dorzucamy zmianę definicji wysokiego sezonu. Z powodu wysokich temperatur w lipcu i sierpniu hotelarze zgłaszają wzrost liczby rezerwacji w maju, czerwcu i wrześniu. Trend ten dotyczy całego południa Europy i należy spodziewać się jego tendencji wzrostowej w kolejnych latach.