Hiszpania: rośnie znaczenie klienta indywidualnego

W styczniu 2024 r. do Hiszpanii przyjechało 3,7 mln turystów zagranicznych, którzy zdecydowali się na samodzielną organizację podróży. Liczba ta, to 78,9% całkowitej liczby turystów zagranicznych, jak podaje Narodowy Instytut Statystyczny (INE).

Hiszpania, pakiet turystyczny

Klient biura podróży a klient indywidualny

Szczegółowa analiza wykazuje, że liczba osób korzystających z oferty pakietowej przekroczyła milion. Stanowi to wzrost o 4,3% w porównaniu z rokiem 2023 i 2019. W porównaniu do roku 2020, kiedy to skorzystało z nich 1,1 mln turystów, obecne wyniki są niższe o 9%.

Dodatkowo, styczeń przyniósł wzrost liczby turystów odwiedzających Hiszpanię bez korzystania z dodatkowych usług o 15% w porównaniu do 2023 roku. Względem 2020 r. jest to wzrost o 24,2% i o 16,4% względem 2019 roku.

W odniesieniu do cen pakietów turystycznych w styczniu 2024 roku, odnotowano roczny wzrost o 2%. W porównaniu z grudniem 2023 roku, ceny te zmniejszyły się o 11,5%. Na przestrzeni całego poprzedniego roku, koszt pakietów turystycznych wzrósł marginalnie, tylko o 0,1% w stosunku do 2022 roku.

5 mld euro przychodu w 2023

W całym 2023 roku, z 85 mln międzynarodowych turystów odwiedzających Hiszpanię, 75,2%, czyli 64 mln, zdecydowało się na niekorzystanie z pakietów turystycznych. Jest to wzrost o 18,3% rok do roku. Z kolei, segment klientów biur podróży wzrósł o 19,8% w stosunku do roku 2022 i osiągnął liczbę 21 mln osób.

W ujęciu finansowym, turyści kupujący z pakiety turystyczne wygenerowali przychód w wysokości 1,333 mld euro, notując wzrost o 25%. Ci, którzy zdecydowali się na samodzielną podróż, przyczynili się do przychodu w wysokości 5,217 mld euro, co oznacza wzrost o 25,7%.

Naszym zdaniem: Mimo rosnącego znaczenia klientów indywidualnych, liczba klientów wybierających pakiety nie jest mała. Wg danych INE wynosi aż 21 mln i stale rośnie. Tradycyjny model turoperatorski, bazujący na klasycznych gwarancjach hotelowych i blokach czarterowych, jest wciąż żywy i ma się dobrze. Na rynkach zachodnioeuropejskich znane są rozwiązania ograniczające ofertę hotelową dla klientów indywidualnych. Takim przykładem jest zapis w kontrakcie między hotelem (siecią hotelową) a turoperatorem blokujący możliwość oferowania danego obiektu na platformach typu Booking.com. Znane są również przypadki blokowania przez sieci hotelowe możliwości oferowania swoich produktów w OTA.

Więcej o turystyce w Hiszpanii przeczytasz tutaj