Włoski sektor hotelarski nie tylko osiągnął, ale i przekroczył liczby z 2019 roku. Obłożenie pokoi wzrosło o 2,3 punktu procentowego, a średnia cena pokoju zmieniła się o +27,7% w stosunku do roku 2019 (wzrost o 10,4% w porównaniu do 2022 roku). Te imponujące wyniki dotyczą wszystkich segmentów rynku, z luksusowym sektorem na czele, który zanotował 11% wzrost ADR (average daily rate) i 0,7% wzrostu wskaźnika zatrudnienia.
Włochy, to kolejny śródziemnomorski kraj, po Hiszpanii i Grecji, który zalicza rok 2023 do bardzo udanych. Dane zgromadzone przez The Italian Hotel Monitor’s świadczą o imponującym wzroście zainteresowania ze strony zarówno turystów przyjeżdżających na wypoczynek, jak i podróżujących służbowo.
Włoskie hotele w pigułce
Alessio Candi, dyrektor ds. konsultingu i fuzji, podczas szczytu Hôtellerie zorganizowanego przez Pambianco, podsumował włoski rynek hotelarski i turystyczny.
Największy udział w 2023 r we włoskim rynku hotelowym miały hotele 3* i 4*, udział ten wynosi 89%. Hotele sieciowe to 7% wszystkich rezerwacji. Poziom „usieciowienia” hoteli we Włoszech jest na poziomie Szwajcarii i Austrii i daleki od turystycznych rywali – Hiszpanii i Francji. Tam udział hoteli sieciowych jest znacznie wyższy (odpowiednio 39% i 21%). We Włoszech jest 32 425 obiektów turystycznych, rośnie udział hoteli 4* i 5*. Średnia wielkość obiektu to 69 pokoi, w 49% są zajęte przez obcokrajowców. W Włoszech działa 138 sieci hotelowych, należy do nich 2189 obiektów, 27% to włoskie sieci hotelowe.
Największe włoskie sieci hotelowe
Na pierwszym miejscu pod względem obrotu jest Starhotels z 304 milionami euro w 2023 roku. Firma zanotowała wzrost przychodów o 25% w porównaniu z poprzednim rokiem. Następnie Gruppo Una, z 200 milionami i wzrostem o 37%, Hotelturist z 187 milionami i wzrostem o 37%. Dział hotelarski Alpitour (Voihotels–VRetreats) wygenerował 177 miliony i wzrost o 32%. Na piątym miejscu znalazło się Aeroviaggi Mangia’s Resorts z 114 milionami euro i wzrostem o 79 milionów w porównaniu do 2022 roku. Łącznie wielka piątka generuje obrót prawie miliarda euro. Na poziomie światowym pięć największych notowanych grup to: Marriott International, z 21 451 milionami w 2023 roku, następnie Hilton Worldwide, Hyatt Hotels Corporation, Accor i InterContinental Hotels Group.
Sieci hotelowe wg regionów
Sięgając do raportu Horwatch HTL z 2022 roku można się dowiedzieć, że najwięcej sieci hotelowych jest w Lombardii i Lacjum. To w Rzymie w ostatnim dziesięcioleciu liczba hoteli sieciowych zwiększyła się o prawie połowę. Mocno rośnie również usieciowienie hoteli na Sardynii, gdzie liczba takich obiektów zwiększyła się o 150%.
Typy hoteli sieciowych
Spośród wszystkich hoteli sieciowych w 2022 roku najwięcej obiektów zaliczono do typu „bussines and art.” Jednak, to typ „sun and beach” jest dominującym pod względem liczby pokoi. W tej kategorii we Włoszech jest 65.928 łóżek hotelowych, w przeważającej części są to włoskie sieci hotelowe. Warto zwrócić uwagę, że olbrzymia przewaga krajowych obiektów dominuje w kategorii hoteli narciarskich. Zupełnie odwrotnie jest w przypadku hoteli znajdujących się przy lotniskach.
Dominująca część hoteli sieciowych jest w rękach prywatnych, choć zgodnie z przewidywaniami Horwatch HTL ten udział będzie malał w kolejnych latach (o 1-2% rocznie). Spodziewany natomiast jest wzrost w sektorze franchising, szczególnie w przypadku międzynarodowych sieci.
Najwięksi włoscy touroperatorzy
Włoska turystyka to nie tylko rynek przyjmujący turystów zagranicznych, ale również bardzo duży rynek źródłowy dla Europy. Na czele top 5 touroperatorów znajduje się Alpitour World z obrotem 1,361 miliarda euro w 2023 roku, co odpowiada wzrostowi o 57% w porównaniu z poprzednim rokiem. O sprzedaży Alpitour pisaliśmy tutaj. Następnie – z dużym dystansem – Veratour, z obrotem 230 milionów, wzrostem o 27%. Trzecie miejsce zajmuje Quality Group, z obrotem 205 milionów i wzrostem o 85%. Dalej jest Nicolaus z 148 milionami euro obrotu i wzrostem o 58% oraz Idee per Viaggiare, z obrotem 105 milionów i wzrostem o 8%. Łącznie pierwsza piątka reprezentuje obrót 2,049 miliardów euro, co oznacza wzrost o 52% w porównaniu do 2022 roku.
Turystyka we Włoszech w 2023 roku, wygenerowała 196,4 miliarda euro (+1% w 2022 roku) i stanowiła 10,3% PKB. Sektor w pierwszych 9 miesiącach 2023 roku, ma dodatni bilans 17,2 miliarda euro. Oznacza to wzrost o 7,2% w porównaniu z tym samym okresem 2022 roku.