Europa przeżywa wyraźne ożywienie w ruchu lotniczym, ale nie wszyscy uczestnicy rynku korzystają z tego w równym stopniu. Największymi zwycięzcami 2024 roku są lotniska w Albanii i Mołdawii, które odnotowały wzrosty sięgające kilkudziesięciu procent. Na drugim biegunie znajdują się porty lotnicze w Niemczech, Skandynawii i Izraelu. Tam liczba pasażerów wciąż nie wróciła do poziomów sprzed pandemii, a niektóre z nich wciąż zmagają się z dwucyfrowymi spadkami. Takie wnioski przedstawia w swoim najnowszym raporcie ACI.

Liderzy wzrostu w Europie
Wśród najszybciej rozwijających się lotnisk dominują porty w Europie Południowej i Wschodniej. Lotnisko w Tiranie zanotowało wzrost o 47,5% w stosunku do 2023 roku, a Chisinau w Mołdawii osiągnęło wynik lepszy o 46%. Dynamiczny wzrost odnotowano także w Samarkandzie w Uzbekistanie* (36,6%) oraz Sarajewie (33,8%). W Europie Środkowej na czele znajduje się Polska z 15,6% wzrostu ruchu pasażerskiego. Lotnisko Chopina w Warszawie obsłużyło 18,5 mln pasażerów. Oznacza to wzrost o 15,2%, natomiast w Krakowie liczba podróżnych wzrosła o 17,8%, osiągając 9,6 mln. Wrocław-Strachowice zakończyło rok z wynikiem 4,2 mln pasażerów (+15,0%), a Gdańsk-Rębiechowo obsłużył 5,4 mln podróżnych (+14,3%).
*ACI zalicza Uzbekistan do Europy.
Polska na tle europejskiego rynku lotniczego
Polska odnotowała jeden z najwyższych wzrostów ruchu pasażerskiego w Europie, osiągając wzrost o 15,6% w stosunku do 2023 roku. Warszawa Chopin obsłużyła 18,5 mln pasażerów (+15,2%), Kraków-Balice 9,6 mln (+17,8%), Wrocław-Strachowice 4,2 mln (+15,0%), Gdańsk-Rębiechowo 5,4 mln (+14,3%), a Katowice-Pyrzowice 5,1 mln (+12,5%). Polska dynamicznie rozwija siatkę połączeń, co przekłada się na coraz większą liczbę pasażerów. Dodatkowo, rozwój lotnisk regionalnych i inwestycje w infrastrukturę sprawiają, że kraj ten staje się coraz ważniejszym graczem na europejskim rynku lotniczym.
Wciąż na ziemi – europejskie porty, które nie odzyskały dawnych wyników
W przeciwieństwie do tych wyników, 47% europejskich lotnisk nadal zmaga się z odbudową ruchu sprzed pandemii. Ukraina utraciła cały ruch lotniczy, a w Izraelu liczba pasażerów spadła o 38,9% w związku z napięciami geopolitycznymi. W Finlandii i Szwecji spadki wyniosły odpowiednio 24,9% i 23,1%, podczas gdy Niemcy wciąż pozostają 16,6% poniżej poziomu z 2019 roku.
Największe lotniska w Europie – i wzrost i stagnacja
Mimo trudności w niektórych regionach, główne europejskie huby lotnicze stopniowo odbudowują swoją pozycję. Londyn Heathrow utrzymał pozycję lidera z wynikiem 83,9 mln pasażerów (+5,9%). Drugie miejsce zajął Istanbul z 80,1 mln podróżnych (+5,3%). Paryż Charles de Gaulle obsłużył 70,3 mln osób (+4,3%), Amsterdam Schiphol 66,8 mln (+8%), a Madryt Barajas zamknął czołową piątkę z wynikiem 66,1 mln (+9,9%).
Największą dynamikę wśród dużych lotnisk wykazał Rzym Fiumicino, którego ruch wzrósł o 20,7% w porównaniu do 2023 roku. Taki wynik pozwolił mu przekroczyć poziom sprzed pandemii o 12,3%. Znaczące wzrosty odnotowały także Ateny (+13,1%), Monachium (+12,2%) oraz Kopenhaga (+11,7%).
Prognozy na 2025 rok
Perspektywy na 2025 rok wskazują na dalszy wzrost ruchu pasażerskiego w Europie, choć tempo odbudowy będzie zróżnicowane w zależności od regionu. Prognozy ACI EUROPE zakładają wzrost na poziomie 4%. Jednak kluczowe wyzwania, takie jak: ograniczenia w kontroli ruchu lotniczego, kwestie geopolityczne oraz wyzwania związane z flotami linii lotniczych, mogą wpłynąć na dynamikę tego procesu. W przypadku krajów Europy Środkowej, takich jak Polska, Węgry czy Czechy, oczekuje się dalszego wzrostu ruchu. Ma on być zapewniony dzięki rosnącej liczbie połączeń oraz intensywnym inwestycjom w infrastrukturę lotniskową. W Niemczech i Skandynawii sytuacja pozostaje bardziej niepewna, a pełne odbicie może potrwać jeszcze kilka lat.
Czym jest ACI EUROPE?
ACI EUROPE (Airports Council International Europe) to organizacja zrzeszająca ponad 600 lotnisk w 55 krajach Europy. Reprezentuje ona interesy portów lotniczych, zajmując się analizą rynku lotniczego, wyznaczaniem standardów operacyjnych oraz promowaniem zrównoważonego rozwoju sektora lotniczego. Członkowie ACI EUROPE obsługują ponad 95% komercyjnego ruchu lotniczego na kontynencie. A to czyni organizację kluczowym graczem w kształtowaniu polityki lotniczej w Europie. ACI EUROPE prowadzi także działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa lotniczego, zwiększenia efektywności zarządzania lotniskami oraz wdrażania innowacyjnych technologii wspierających rozwój infrastruktury lotniskowej.
Więcej o lotnictwie w Europie przeczytasz tutaj