Meksyk: rynek amerykański odpływa

Meksyk

Rynek amerykański jest kluczowy dla turystyki w Meksyku. W 2019 roku obywatele Stanów Zjednoczonych stanowili 60,7% turystów w tym kraju. W latach 2022-2023 rynek ten zanotował nawet dwucyfrowy spadek przyjazdów. O powodach takich wyników oraz czy jest to trwały trend opowiedzieli managerowie największych amerykańskich przedsiębiorstw turystycznych.

Meksyk się znudził

Jack Richards, dyrektor generalny Pleasant Holidays, zauważył, że Meksyk był popularny w pandemii. „Meksyk się znudził. W latach 2020-2021 był jednym z nielicznych otwartych krajów. Ludzie już tam byli, więc w 2023 roku wybrali inne miejsca,” powiedział.

Na konferencji ALG Ascend w Cancun uczestnicy zauważyli spadek zainteresowania Meksykiem. Przyczyną jest powrót do długodystansowych podróży i rejsów. „Pojawił się nowy zestaw konkurencji,” mówi Ray Snisky, prezes ALG Vacations. „Patrząc na Europę i rejsy zamknięte w pandemii, widać duży popyt na te kierunki.”

Ashley Taylor, agentka z Key to the World Travel, zauważyła zmianę preferencji podróżnych. „Ludzie szukają nowych miejsc na Karaibach i innych regionach. Rynki europejski, Południowego Pacyfiku i Azji znacznie się rozwinęły, zwiększając popyt o 25% w stosunku do zeszłego roku.”

Mark Hoplamazian, dyrektor generalny Hyatt Hotels Corp., przyznał, że pandemia przyniosła popularność Meksyku. Obecnie liczby wracają do stanu przed 2019 rokiem. Dodał, że Apple Leisure Group w Cancun notuje wzrosty. O 8% wzrosła liczba gości w luksusowych hotelach all-inclusive, a rezerwacje na pierwszy kwartał 2024 wzrosły o 12%.

Clayton Reid, prezes MMGY Global, stwierdził, że zainteresowanie Meksykiem spadło. W 2022 roku spadek wyniósł 20% wśród osób podróżujących dla wypoczynku, co jest spadkiem o 5 punktów procentowych w stosunku do 2021 roku. „W czasie Covid-19 popyt na Meksyk był wysoki, teraz skupia się na długodystansowych destynacjach, takich jak Europa.”

Przyszłość rynku amerykańskiego w Meksyku

„Jakość produktów jest tutaj coraz lepsza,” stwierdził Snisky. Wskazał na Impression Moxche i Impression Isla Mujeres by Secrets, dwa najnowsze luksusowe kurorty all-inclusive, które dołączyły do portfolio spółki-matki ALG, Hyatt. „W tym miejscu powstają ośrodki wypoczynkowe na światowym poziomie, i zamierzamy w dalszym ciągu podnosić poprzeczkę atrakcyjności Cancun.” Inwestycje w luksusowe hotele i all-inclusive w Meksyku od czasu pandemii obejmują także Grand Velas Boutique i St. Regis w Los Cabos. A w miarę otwierania w 2024 roku większej liczby lotów do miejsc takich jak Meksyk i Guadalajara, podróżni będą mieli więcej możliwości wyboru. „Popyt w Meksyku wykracza poza Cancun i Riviera Maya,” powiedział John Hawks, dyrektor wykonawczy Destination Wedding & Honeymoon Specialists Association. Przywołał Puerto Vallarta i Meridę. „Jest więcej ekskluzywnych i prawdziwie luksusowych obiektów niż w ciągu ostatnich 10 lat. Są ludzie, którzy pragną luksusu, ale nie chcą lecieć do Europy, aby go doświadczyć.”

Meksyk jest tani

Jennifer Doncsecz, prezes VIP Vacations w Betlejem w Pensylwanii, zauważyła rosnącą liczbę rezerwacji do Meksyku od 2021 roku. Mówi, że choć większość klientów rozważa inne kierunki, finalnie wybierają Meksyk. „Głównym czynnikiem wpływającym na popyt są koszty lotów,” wyjaśnia. Inne kierunki, takie jak Jamajka, Punta Cana, Saint Lucia, Antigua, Barbados i Aruba, mają znacznie wyższe ceny lotów. Tymczasem w Meksyku ceny są stabilne. „Dzięki dużej liczbie hoteli możemy łatwo przygotować pakiet, który jest znacznie tańszy niż większość ofert 'sun and beach’ na Karaibach,” dodaje.

Turystyka odpowiada za 8,5% PKB Meksyku i jest jednym z głównych źródeł walut obcych. W 2019 roku, średnie wydatki na turystę międzynarodowego wynosił około 488 dolarów, a branża zatrudniała ponad 2,3 miliona osób.

Naszym zdaniem: rynek amerykański jest rynkiem dojrzałym, duże zmiany w strukturze i trendach mają charakter raczej pełzający, niż gwałtowny. Okres pandemii był czasem anomalii i nie powinniśmy się odnosić do liczb, ani trendów, które wówczas obowiązywały. Nie mniej jednak, spadek przyjazdów do Meksyku najważniejszego rynku emitującego, nawet jeśli ma być tylko chwilowy, powinien być wykorzystany przez touroperatorów z Polski do negocjacji cen kontraktów i ofert specjalnych.

Więcej o turystyce w Meksyku przeczytasz tutaj.