Booking.com rezygnuje z kontrowersyjnych zapisów

Pod presją nowej Dyrektywy o Rynkach Cyfrowych (DMA) Unii Europejskiej oraz groźbą kar ze strony Komisji Krajowej Rynków i Konkurencji (CNMC), Booking.com zdecydował się usunąć kontrowersyjne „klauzule parytetowe”.

booking.com

Problematyczne zapisy

Klauzule te były częścią umów między platformą a obiektami noclegowymi. Zobowiązywały one hotele do oferowania tych samych cen i warunków zarówno na Booking.com, jak i w swoich własnych kanałach sprzedaży. Od teraz hotele współpracujące z największą na świecie internetową platformą turystyczną będą mogły swobodnie ustalać ceny swoich pokoi w różnych kanałach sprzedaży.

Oświadczenie firmy

Pomimo usunięcia klauzul parytetowych, Booking.com nadal uważa, że takie rozwiązanie przynosiło korzyści konsumentom. Wg platformy zapewniały im spójne ceny i łatwy dostęp do różnych ofert w jednym miejscu. „Choć uważamy, że parytet cenowy przynosi korzyści konsumentom, oferując im proste i bezpieczne sposoby na porównywanie różnych opcji w jednym miejscu, zobowiązujemy się do przestrzegania nowych regulacji DMA. Będziemy nadal inwestować w produkty i usługi, które przynoszą wartość naszym klientom, pomagając im podróżować i poznawać świat,” oświadczyła firma.

Znaczenie nowych przepisów

Ustawa o Rynkach Cyfrowych to akt prawny Unii Europejskiej mający na celu regulowanie działalności dużych platform cyfrowych i zapewnienie uczciwego i konkurencyjnego rynku. Decyzja Booking.com o usunięciu klauzul parytetowych jest znaczącą zmianą w relacjach między platformą a jej partnerami hotelowymi. Stanowi wyraźny znak wpływu europejskich regulacji na praktyki dużych platform cyfrowych. Przyszłe działania firmy będą uważnie obserwowane zarówno przez regulatorów, jak i branżę hotelarską.

Booking.com pod lupą

Amerykańska Federalna Komisja Handlu (FTC) również monitorowała działalność Booking.com. W jednym z przypadków, FTC ostrzegło operatorów hoteli, że ukrywanie dodatkowych opłat, może być uznane za praktykę wprowadzającą w błąd. Przykładem takiej opłaty jest podatek klimatyczny opłacany bezpośrednio w wybranym obiekcie. Booking.com i inne platformy zostały zobowiązane do zapewnienia pełnej przejrzystości cenowej, aby konsumenci mogli podejmować świadome decyzje.

Założony w 1996 roku w Amsterdamie Booking.com jest obecnie jedną z największych firm turystycznych on-line na świecie. Platforma dostępna jest w 43 językach i oferuje ponad 28 milionów opcji zakwaterowania. Więcej o Booking.com pisaliśmy tutaj.