Tylko w marcu 2024 na Maltę przyjechało 22.169 Polaków – o 79% więcej niż rok temu. Razem z Brytyjczykami i Włochami stanowiliśmy 44,1% turystów zagranicznych odwiedzających wyspę w tym miesiącu.
Pierwszy kwartał 2024 na dużym plusie
Według danych opublikowanych przez NSO Malta, w pierwszym kwartale 2024 na wyspę przyjechało 581 tys. osób (o 31% więcej niż rok temu). W samym marcu było ich 241 tys., co daje wzrost o 38% rok do roku. Łączne wydatki wynosiły 183 mln euro, czyli 45% więcej niż w ubiegłym marcu. 90% turystów wypoczywało w hotelach. Po raz pierwszy wyspę odwiedziło 50% z wszystkich podróżujących, 2% z nich Maltę odwiedza przynajmniej raz w roku.
Polska liderem wzrostów
Niezmiennie od lat, najczęściej na Maltę przylatują Brytyjczycy – stanowią 19% wszystkich turystów, rok do roku rynek ten urósł o 33%. Na drugim miejscu są Włosi (15%, +22% względem marca 2023). Polska zajmuje trzecią pozycję (9%) i jest jednocześnie najbardziej dynamicznie rozwijającym się rynkiem (+79%). Tuż za nami plasują się Niemcy – ze stosunkowo dużym wzrostem +40%. Pierwszą piątkę zamyka Hiszpania, która osiągnęła równie imponujący jak Polska wynik +72%, chociaż jej udział rynkowy jest dość niewielki i wynosi niecałe 4%.
W pierwszym kwartale najwięcej wydali Niemcy i Hiszpanie
Z danych NSO Malta wynika, że w pierwszym kwartale 2024 roku turyści podróżujący z pakietami turystycznymi wydali średnio 601 euro, a podróżujący na własną rękę 664 euro.
Turysta z Polski zapłacił średnio 484 euro o ile miał wykupiony pakiet, a 536 euro, jeżeli sam organizował podróż. Wydatki całkowite na 1 turystę wynosiły 700 euro i były niższe o 5 euro od danych z Q1 2023 roku. Największe różnice między dwoma typami podróży występują w przypadku Hiszpanii (226 euro na korzyść samodzielnej organizacji), oraz Niemczech (86 euro na korzyść biur podróży).
Należy pamiętać, że dane te są deklaratywne, dlatego na planszy ujęte zostały jedynie kraje z pierwszej piątki.
Więcej o raportów i analiz przeczytasz tutaj