TFG, TFP

Dane TFG, TFP Q1-Q3 2025: Rynek rośnie, ale dynamikę przejmują regularne linie

Po trzech kwartałach 2025 roku rynek wyjazdów zorganizowanych jest wyraźnie większy niż rok wcześniej: liczba umów rośnie o +12%, a liczba podróżnych o +11% r/r. Dane TFG i TFP pokazują przy tym istotną zmianę struktury wzrostu — czarter nie jest już głównym źródłem dynamiki, którą w coraz większym stopniu przejmują segmenty oparte na liniach regularnych i modelach dynamicznych.

Sprzedaż rośnie w każdym kwartale

Dane TFG i TFP za okres styczeń–wrzesień 2025 pokazują wyraźny wzrost skali działalności touroperatorów. W liczbie umów każdy kwartał notuje wynik lepszy niż rok wcześniej: Q1 +8%, Q2 +10%, Q3 +18%, co daje +12% narastająco za Q1–Q3. Podobny układ widoczny jest po stronie podróżnych. Q1 zakończył się wzrostem o +7%, Q2 o +9%, a Q3 o +18%. Łącznie od stycznia do września liczba zgłoszonych podróżnych jest wyższa o +11% r/r. Dane potwierdzają, że rynek rośnie w sposób ciągły, z wyraźnym przyspieszeniem w trzecim kwartale.

Q3 zmienia proporcje rynku

W Q3 2025 czarter zwiększył skalę do 708 tys. umów (+15% r/r) i 1,85 mln podróżnych (+16% r/r). Mimo wzrostu jest to dynamika wyraźnie niższa niż w segmencie regularnych linii w Europie, który urósł o +31% w liczbie umów i +30% w liczbie podróżnych, oraz w segmencie kierunków pozaeuropejskich obsługiwanych liniami regularnymi, gdzie wzrost wyniósł +25–28%. To właśnie te dwa segmenty odpowiadają za największą część tegorocznego przyrostu sprzedaży.
Pozostałe kategorie – w tym oferty bez transportu – również rosną, lecz ich udział w całkowitym wolumenie jest niewielki i nie wpływa na ogólną strukturę rynku w takim stopniu jak segmenty oparte na liniach regularnych.

Narastająco: czarter rośnie, ale oddaje pole

W okresie Q1–Q3 2025 czarter urósł z 1,59 mln do 1,78 mln umów (+12%) oraz z 4,29 mln do 4,78 mln podróżnych (+11%). Jest to wzrost liczbowy największy w całej strukturze, ale jednocześnie niższy procentowo niż przyrosty w segmentach opartych na liniach regularnych. W Europie liczba umów na liniach regularnych wzrosła z 346 tys. do 406 tys. (+16%), a liczba podróżnych z 861 tys. do 1,01 mln (+18%). Poza Europą na liniach regularnych wzrost wyniósł z 117 tys. do 137 tys. umów (+17%) i z 266 tys. do 314 tys. podróżnych (+18%).

Nowy motor wzrostu: regularne linie

Dane narastająco za Q1–Q3 pokazują, że czarter wciąż odpowiada za największy wolumen umów i podróżnych, ale jego udział w rozwoju rynku wyraźnie spada. Wzrost o +12% w liczbie umów i +11% w liczbie podróżnych jest niższy niż dynamika całego rynku, co oznacza, że czarter – mimo ogromnej skali – nie jest już segmentem, który pcha rynek do przodu jak kiedyś.
Przyrosty z Q1–Q3 są budowane przede wszystkim przez segmenty oparte na liniach regularnych, które rosną szybiej niż czarter zarówno w Europie, jak i na kierunkach pozaeuropejskich. Dynamiki na poziomie +16–18% w Europie oraz +17–18% poza Europą sprawiają, że to właśnie regularne linie przejmują rolę głównego akceleratora rynku.
Do tego dochodzą segmenty bez transportu, które – choć nadal mniejsze wolumenowo – rosną najszybciej procentowo. Ich dynamika (+43% poza Europą i +16% w Europie) pokazuje, że klient częściej składa podróż z kilku elementów, a touroperator odpowiada za komponenty lądowe i bezpieczeństwo. To kolejny obszar, który zabiera przestrzeń dominacji czarteru.
W efekcie rynek po trzech kwartałach 2025 roku jest nie tylko większy, ale też inaczej ułożony niż rok wcześniej. Czarter jest największy, ale nie jest już najważniejszy w rozwoju. Jego udział w generowaniu przyrostów maleje, a wzrost rynku przesuwa się w stronę segmentów, które w poprzednich latach pełniły rolę uzupełniającą. Trend ten jest wyraźny, powtarzalny i widoczny we wszystkich trzech kwartałach roku.

Sprzedaż 2025 wyższa w każdym miesiącu roku

Miesięczne dane za styczeń–wrzesień 2025 pokazują wyraźnie większą aktywność sprzedażową touroperatorów niż w dwóch poprzednich latach. W każdym z dziewięciu miesięcy liczba zawartych umów była wyższa niż w 2024 i 2023, a największa różnica pojawiła się w miesiącach letnich. Lipiec wzrósł z 333 tys. do 392 tys., sierpień z 294 tys. do 338 tys., a wrzesień z 263 tys. do 293 tys. Łącznie trzy miesiące sezonu letniego odpowiadają za około 1,02 mln umów w 2025 roku, wobec 0,89 mln rok wcześniej.

Czwarty kwartał zdecyduje o ostatecznym wyniku roku, ale już dziś widać, że rynek wchodzi w niego z wyższą bazą sprzedażową niż w 2024. Kluczowe będzie tempo sprzedaży sezonu zimowego oraz dalsze umocnienie segmentów opartych na liniach regularnych, które mogą przesądzić o najbardziej zróżnicowanej strukturze całorocznej sprzedaży od lat.

Jak czytać dane z TFG i TFP”

Składki odprowadzane przez organizatorów turystyki na Turystyczny Fundusz Gwarancyjny (TFG) i Turystyczny Fundusz Pomocowy (TFP) to jeden z najlepszych wskaźników kondycji zorganizowanej turystyki wyjazdowej. Pokazują one bowiem zarówno liczbę sprzedanych imprez turystycznych, jak i wartość wpłat klientów, a więc realną skalę działalności touroperatorów. Warto jednak pamiętać, że dane TFG i TFP obejmują wyłącznie imprezy sprzedawane w formie pakietów turystycznych (np. lot + hotel, hotel + autokar), a nie odzwierciedlają całej polskiej turystyki wyjazdowej. Nie uwzględniają m.in. zakupu samych biletów lotniczych, pojedynczych rezerwacji hotelowych czy wyjazdów samodzielnie organizowanych przez turystów indywidualnych. Z tego względu liczby te najlepiej obrazują rynek zorganizowany, ale nie pokazują pełnej skali wszystkich zagranicznych podróży Polaków.

Artykuł w oparciu o dane opublikowane przez TFG, TFP

Analize z wyników z pierwszej połowy 2025 roku TFP-TFG znajdziesz tutaj