Z najnowszej analizy Mabrian wynika, że Hiszpania umacnia swoją pozycję jako kluczowy kierunek turystyczny w Europie Południowej, przyciągając 33% globalnego popytu na podróże do tego regionu (w pierwszej połowie 2025 roku). Kraj ten stanowi 12% całkowitego globalnego popytu na podróże do Europy.
Największe ośrodki turystyczne i ich rosnąca atrakcyjność
Badanie oparte jest na wskaźniku Share of Searches Index od Mabrian, analizującym zainteresowanie podróżami na podstawie globalnych wyszukiwań lotów (niezależnie czy ostatecznie nastąpiła rezerwacja, czy nie). Pokazuje ono, że 74,4% całkowitego popytu na podróże do Hiszpanii koncentruje się w dziesięciu kluczowych lokalizacjach. Są to Madryt, Barcelona, Malaga, Alicante, Palma de Mallorca, Teneryfa, Las Palmas de Gran Canaria, Walencja, Sewilla i Lanzarote.
Madryt i Barcelona pozostają głównymi hubami transportowymi w Hiszpanii, odpowiadając za 24% i 21,7% całkowitego międzynarodowego popytu. Madryt zanotował wzrost o 3 punkty procentowe w porównaniu z pierwszym półroczem 2024 roku. Udział Barcelony wzrósł o 1,2 punktu procentowego.
Rosnące zainteresowanie Wyspami Kanaryjskimi
Dane Mabrian wskazują, że Wyspy Kanaryjskie pozostaną jednym z najchętniej wybieranych kierunków podróży międzynarodowych w pierwszym półroczu 2025 roku. Teneryfa prowadzi z 3,7% całkowitego popytu na podróże do Hiszpanii. Za nią plasują się: Gran Canaria (3,4%), Lanzarote i Fuerteventura.
Oprócz wysp, duże zainteresowanie budzą również Malaga, Alicante i Palma de Mallorca, które odpowiadają kolejno za 6,4%, 4,3% i 4,1% globalnego popytu na podróże do Hiszpanii. Według Carlosa Cendry, dyrektora ds. marketingu i komunikacji w Mabrian, jest to efekt skutecznych działań mających na celu przekształcenie tych miejsc w całoroczne destynacje turystyczne.
Hiszpania jako motor europejskiej turystyki
Analiza obejmująca 20 hiszpańskich destynacji – w tym Ibizę, Menorkę, Tarragonę, Gironę, Granadę, Bilbao i Santiago de Compostela – potwierdza, że kraj ten generuje 33% całkowitego międzynarodowego popytu na podróże do Europy Południowej oraz 12% globalnego popytu na podróże do Europy.
Hiszpania pobiła rekord w 2024 roku, przyjmując 94 miliony turystów zagranicznych. Eksperci podkreślają, że inteligentne zarządzanie danymi jest kluczowe dla optymalizacji tego popytu i efektywnego wykorzystania zasobów, co ma zapewnić dalszy rozwój turystyki przy jednoczesnym zachowaniu równowagi dla lokalnych społeczności i branży turystycznej.
Wiecej analiz znajdziesz tutaj